Projektory HD/Kino domowe
Do użytku w salach konferencyjnych i klasach szkolnych opracowano specjalne projektory krótkodystansowe wyposażone w obiektyw szerokokątny. Projektory te są również zazwyczaj wykorzystywane do pracy z tablicami interaktywnymi. Projektory te mają możliwość wyświetlania dużego obrazu z bardzo małej odległości. Projektory ultrakrótkoogniskowe są niezwykle popularne w kręgach prezenterów, ponieważ po pierwsze obraz nie jest zasłaniany, gdy prezenter stoi przed ekranem. Po drugie, prezenter nie jest lub jest tylko nieznacznie oślepiony przez projektor. Zwiększenie tego efektu oferują projektory ultrakrótkoogniskowe, które wyświetlają odpowiednio duży obraz z odległości zaledwie kilku centymetrów.
Skutkuje to nazwami jednostek, takimi jak ANSI lumen, ISO lumen lub LED lumen, które nie są bezpośrednio porównywalne ze sobą.
ANSI lumen:
Najczęściej stosowany i znormalizowany pomiar jasności projektorów. Opiera się na ustalonych specyfikacjach dla środowiska pomiarowego i umożliwia precyzyjne porównanie wartości.
ISO lumenów: (około 0,99 ANSI lumenów)
Alternatywny standardowy pomiar zgodny z normą ISO, który działa podobnie do ANSI lumenów. Zwykle jest tylko nieznacznie niższy, około 0,99 ANSI lumenów odpowiada 1 ISO lumenowi.
Lumen LED: (około 1,3-2,4 ANSI lumenów)
Specyfikacja jasności używana specjalnie dla projektorów LED. Jest ona często wyższa niż ANSI lumenów, ponieważ nie są stosowane żadne standardowe standardy pomiaru. Współczynnik wynosi od 1,3 do 2,4 w porównaniu do ANSI lumenów.
CVIA lumenów: (około 1,8-2,5 ANSI lumenów)
Standard opracowany specjalnie dla rynku chińskiego. Uwzględnia dodatkowe kryteria, takie jak całkowita jasność systemu. Jasność CVIA lumenów odpowiada około 1,8-2,5 ANSI lumenów.
Uwaga:
Nasze filtry sklepowe używają tylko lumenów ANSI. Aby zapewnić porównywalność między jednostkami, konwertujemy inne specyfikacje na lumeny ANSI przy użyciu średnich wartości.
Rozdzielczość projektora to maksymalna liczba punktów obrazu (pikseli), jaką projektor może wyświetlić w oparciu o naturalnie istniejącą technologię, czyli bez konwersji lub przycinania obrazu. Rozdzielczość natywna to liczba pikseli, jaką projektor fizycznie posiada do wyświetlenia obrazu. Projektor zwykle interpoluje rozdzielczość, gdy otrzymuje sygnał obrazu o wyższej rozdzielczości niż rozdzielczość natywna. W takim przypadku może wystąpić brak szczegółów obrazu lub ogólne rozmycie wyświetlanego obrazu. Jeśli projektor otrzymuje sygnał obrazu o rozdzielczości niższej niż natywna, to również interpoluje, skaluje obraz do rozdzielczości natywnej, oblicza odpowiednie dodatkowe piksele, jeśli to możliwe bez zmiany informacji o obrazie. Wadą w tym przypadku jest to, że chociaż obraz jest wyświetlany większy niż podawany, oryginalne pojedyncze piksele mogą stać się znacznie bardziej widoczne, ponieważ są pomnożone przez konwersję.
4K:
4K odnosi się do rozdzielczości 3840 x 2160 lub Ultra High Definition Television (UHDTV). Rozdzielczość ta odpowiada 4-krotnej rozdzielczości Full HD. Do nagrywania filmów w takiej rozdzielczości potrzebne są specjalne kamery, które mogą nagrywać w rozdzielczości około 8 megapikseli (4K).
Full HD:
Terminem Full HD określa się urządzenia, które mogą fizycznie wyświetlać lub wyprowadzać sygnały HDTV w pełnej (1920 x 1080 pikseli) rozdzielczości.
1080p:
1080p to specyfikacja pionowych linii obrazu. Dotyczy to między innymi rozdzielczości 1920 x 1080. Litera "p" w tym przypadku oznacza pełne klatki, więc wszystkie linie obrazu są wyświetlane jednocześnie.
1080i:
1080i to specyfikacja pionowych linii obrazu. Spójnik "i" w tym przypadku oznacza pola. Sygnał ten jest zwykle wyświetlany interpolowany (np. przez urządzenia o rozdzielczości 1280 x 720 HDready). Interpolacja cyfrowo dodaje piksele, ale też oferuje lekkie rozmycie. Z kolei w odtwarzaniu 1080p wykorzystywane są pełne klatki.
WLAN (Wireless Local Area Network) odnosi się do sieci bezprzewodowej. Na przykład projektory lub wyświetlacze można podłączyć bezprzewodowo do różnych źródeł (notebooki, smartfony itp.), aby zrealizować bezprzewodową transmisję obrazu. W niektórych przypadkach wymagane są do tego dalsze komponenty (klucze sprzętowe/adaptery), jeśli połączenie bezprzewodowe nie jest bezpośrednio obsługiwane.
AirPlay:
Technologia AirPlay firmy Apple służy do bezprzewodowego przesyłania treści, takich jak muzyka i filmy, z urządzeń z systemem iOS i Mac. Mogą to być również urządzenia odbiorcze, takie jak głośniki, amplitunery AV i systemy stereo lub telewizory. Streaming działa również z urządzenia iOS do dopasowanego odbiornika. Protokół opracowany przez Apple może być licencjonowany również przez innych producentów.
iProjection:
Dzięki bezpłatnej aplikacji Epson iProjection można zdalnie obsługiwać projektory oraz wyświetlać treści biurowe i zdjęcia. Aplikacja jest zgodna z obecnymi projektorami biznesowymi Epson i może być również używana jako praktyczny pilot. Inne cechy tej funkcjonalności to wyszukiwanie dostępnych projektorów, regulacja głośności, wyciszenie oraz funkcja freeze, pozwalająca na zatrzymanie bieżącego obrazu prezentacji. Najważniejsze treści pakietu Office, takie jak pliki Word, Excel, PowerPoint, Keynote i PDF, są obsługiwane i mogą być odtwarzane bezpośrednio z nośnika. Obrazy w formacie JPEG i PNG mogą być również prezentowane bezpośrednio. Aplikację Epson iProjection można pobrać bezpłatnie z Apple App Store i google Play Store.
Easy MP:
Specjalna funkcja sieciowa firmy Epson. Funkcja Easy MP pozwala na efektywne prezentowanie za pośrednictwem wielu komputerów poprzez istniejącą sieć. Easy MP pozwala na przesyłanie prezentacji, obrazów, a także danych audio przez sieć i tym samym otrzymywanie wyboru z różnych źródeł w sieci.
Oczywiście każdy projektor wytwarza hałas podczas pracy ze względu na chłodzącą funkcję wentylatora. Jest to określone przez producenta w karcie katalogowej w dB (decybelach). W trybie Eco projektory są cichsze niż podczas normalnej pracy ze względu na zmniejszoną moc wyjściową. Jednak specyfikacje producentów nie zawsze odpowiadają rzeczywistości, ponieważ nie ma znormalizowanej procedury pomiarowej dla tego pomiaru. Nie można więc porównywać projektorów dokładnie przez specyfikację głośności.
Decybel (dB):
Oczywiście każdy projektor emituje szum pracy spowodowany funkcją chłodzenia przez wentylator. Jest to określone przez producenta w karcie katalogowej w dB (decybelach). W trybie Eco projektory są cichsze niż podczas normalnej pracy ze względu na zmniejszoną moc wyjściową. Jednak specyfikacje producentów nie zawsze odpowiadają rzeczywistości, ponieważ nie ma znormalizowanej procedury pomiarowej dla tego pomiaru. Projektory nie są więc dokładnie porównywalne przez specyfikację głośności.
Tom:
Oczywiście każdy projektor wytwarza hałas podczas pracy ze względu na chłodzącą funkcję wentylatora. Jest to podawane przez producenta w karcie katalogowej w dB (decybelach). W trybie Eco projektory są cichsze niż podczas normalnej pracy ze względu na zmniejszoną moc wyjściową. Jednak specyfikacje producentów nie zawsze odpowiadają rzeczywistości, ponieważ nie ma znormalizowanej procedury pomiarowej dla tego pomiaru. Projektory te nie są więc do końca porównywalne pod względem objętości.
DLP to technika projekcyjna. Dzięki technologii DLP światło jest wysyłane przez obracające się koło kolorów. W nowszych projektorach DLP zwiększono już liczbę segmentów kolorów na obrotowym kole barw z sześciu do nawet ośmiu, aby uzyskać lepsze mieszanie kolorów. Kolorowe światło jest kierowane na układ DLP, w którym znajdują się mikrolusterka. Na każdy piksel przypada jedno mikrolusterko. Z każdego pojedynczego mikrolustra obraz jest przekazywany przez soczewkę na ekran projekcyjny, gdzie pojawia się teraz obraz.
Efekt tęczy:
Efekt tęczy występuje w zasadzie we wszystkich 1-chipowych projektorach DLP. Jednak tylko około jedna trzecia wszystkich użytkowników zauważa ten efekt. Gdy obrazy są generowane przez projektory DLP, określony kolor koła barw jest kolejno wyświetlany na ekranie dla każdego piksela i interpretowany przez oko widza jako odpowiedni kolor o określonej jasności/intensywności. Im więcej segmentów ma koło kolorów projektora DLP i im szybciej się obraca lub steruje nim układ DLP, tym efekt tęczy jest mniejszy. Odczuwalne jest wtedy miganie barw koła barw (czerwono-zielono-niebieskie, ewentualnie inne), częściowo przy pełnych, także nieruchomych obrazach, częściowo przy ruchomych, ale szczególnie przy krawędziach między jasnymi i ciemnymi obszarami obrazu. Efekt ten można zaobserwować również w obrazach o wysokim kontraście lub ciemnych, albo gdy zawartość obrazu zmienia się gwałtownie, np. w filmach akcji. Widzowie, którzy zauważyli ten efekt, zgłaszają między innymi od lekkich bólów głowy do silnych bólów i zawrotów głowy.
LCD:
LCD (liquid crystal display) to technologia projekcyjna. Światło lampy jest dzielone przez lustro dichroiczne na trzy podstawowe kolory: czerwony, zielony i niebieski (3LCD). Rozszczepione światło jest filtrowane przez polikrzemowy panel ciekłokrystaliczny pracujący dla każdego koloru. W ten sposób powstają monochromatyczne obrazy, które są nakładane przez pryzmat, tworząc obraz na ekranie. Szczególnie wysokiej jakości beamery wykorzystują cztery panele (4LCD). W przypadku beamerów 4LCD wyodrębniony jest również kolor żółty. To wzmocnienie podkreśla ekspozycję koloru żółtego.
LCoS:
LcoS jest techniką projekcyjną. Technologia ta również wykorzystuje panele ciekłe, ale panele nie są podświetlane jak w przypadku technologii LCD. Za panelami znajdują się lustra, które są podobne do technologii DLP. Lustra te znacznie redukują efekt fly screen i pozwalają uzyskać wyższe wartości kontrastu.
Tylna projekcja:
Wiele projektorów jest przystosowanych do tzw. projekcji tylnej. W przypadku projekcji tylnej wymagany jest odpowiednio półprzezroczysty ekran (ekran do projekcji tylnej). W przypadku projekcji tylnej projektor jest umieszczony za ekranem, a odpowiedni tryb jest włączony w menu projektora. Funkcja ta zapewnia lustrzane odbicie obrazu. Zaletą tylnej projekcji jest to, że obraz nie jest przesłaniany w obszarze przed ekranem, gdy ludzie przechodzą przed obrazem w stożku światła między projektorem a ekranem. Do projekcji tylnej potrzebne są projektory o większej mocy świetlnej, ponieważ dużo światła jest tracone przy przechodzeniu przez ekran. Ponieważ ekrany z powierzchnią do projekcji tylnej mają wysoki współczynnik wzmocnienia, zmniejsza się kąt widzenia, dlatego widzowie powinni być ustawieni jak najbardziej centralnie przed ekranem. Ten rodzaj tylnej projekcji jest szczególnie popularny w branży eventowej.
Projektory krótkodystansowe:
Do użytku w salach konferencyjnych i klasach szkolnych opracowano specjalne projektory krótkodystansowe wyposażone w obiektyw szerokokątny. Projektory te są również powszechnie wykorzystywane do pracy z tablicami interaktywnymi. Projektory krótkoogniskowe mają właściwość wyświetlania dużego obrazu z bardzo małej odległości. Funkcja ta jest niezwykle popularna w kręgach prezenterów, ponieważ z jednej strony niewiele obrazu jest zasłonięte, gdy prezenter stoi przed ekranem. Po drugie, prezenter nie jest lub jest tylko nieznacznie oślepiony przez projektor. Zwiększenie tego efektu oferują projektory ultrakrótkoogniskowe, które wyświetlają odpowiednio duży obraz z odległości zaledwie kilku centymetrów.
Wyświetlany obraz jest wyświetlany w formacie (współczynniku proporcji) określonym przez projektor. O formacie decyduje również rozdzielczość projektora (patrz również wpis Rozdzielczość). Format ekranu jest zwykle wybierany na podstawie formatu obrazu z rzutnika. Najczęściej spotykane formaty to 4:3, 16:9 i 16:10.
Cyfrowe połączenie do transmisji obrazu i dźwięku. Niezbędne do uzyskania wysokiej rozdzielczości obrazu (HDTV). Ponieważ HDMI 1.4 (High Speed) nadaje się do przesyłania treści 3D w Full HD. Dla uzyskania wysokiej rozdzielczości obrazu w UHD, 4K lub HDR odpowiednie jest połączenie przez HDMI 2.0a i wyższe. Należy stosować HDMI 2.1 lub wyższy od 120Hz odświeżania w 4K.
VGA:
Złącze VGA to 15-pinowe złącze służące do analogowej transmisji obrazu. Nazywany jest również DSub15 i jest często spotykany w notebookach i komputerach PC. W porównaniu do pozostałych połączeń analogowych oferuje dobrą jakość obrazu. Może być przykręcony do urządzenia wejściowego lub wyjściowego i może być dostosowany do YUV przy odpowiedniej konfiguracji.
DisplayPort:
Złącze DisplayPort to połączenie zgodne ze standardem VESA, służące do przesyłania danych obrazu i dźwięku. Oprócz szyfrowania HDCP, obsługiwane jest również DPCP. Ze względu na niewielkie rozmiary, złącze to jest najczęściej stosowane w notebookach. Dodatkowym małym wariantem jest MiniDisplayPort, który jest wykorzystywany przede wszystkim w urządzeniach Apple.
DVI:
DVI (Digital Visual Interface) to interfejs służący do przesyłania danych wideo. Przez DVi-A można przesyłać tylko sygnały analogowe, przez DVI-D tylko sygnały cyfrowe, a przez DVI-I oba rodzaje sygnałów.
USB:
USB (Universal Serial Bus) służy do sterowania i zarządzania projektorem (USB-B). W niektórych urządzeniach biznesowych pliki biurowe i obrazy mogą być również prezentowane bezpośrednio za pomocą pamięci USB lub przez wejście USB (USB-A) można podłączyć mysz.
Toslink:
Połączenie Toslink jest połączeniem sygnału optycznego, które działa na zasadzie światłowodu. Służy do cyfrowej transmisji sygnałów audio. Konstrukcja optyczna oferuje mniejszą podatność na zakłócenia od zewnętrznych wpływów magnetycznych i elektrycznych. Połączenie to jest najczęściej stosowane w obszarze odtwarzaczy DVD / Blu-ray i porównywalnych urządzeń w połączeniu z amplitunerem AV, jeśli te pracują z sygnałami dts lub Dolby Digital.
YUV:
Połączenie YUV, zwane również Y Cb/Pb Cr/Pr lub połączeniem komponentowym, jest analogowym połączeniem wideo z trzema kanałami (kanałem natężenia światła i dwoma kanałami koloru). Jakościowo jest to najlepsze analogowe połączenie wideo.
Kabel komponentowy:
Złącze YUV przesyła sygnały analogowe trzema przewodami (Y=czarny i biały UV=kolory). YUV służy do transmisji HDTV i jest kompatybilny np. z Cinch.
S-Video:
Połączenie S-Video jest również nazywane połączeniem S-VHS lub Hosiden. W porównaniu do połączenia wideo Cinch pracuje z dwoma kanałami (jasność/kolor). Pod względem jakości jest nieco lepiej niż w przypadku połączenia wideo Cinch, ale są też ograniczenia. Można je tłumaczyć podatnością sygnału, co przejawia się np. w zniekształceniach obrazu.
Cinch:
Połączenie wideo cinch jest również nazywane połączeniem kompozytowym. Aby łatwiej było go rozpoznać, zazwyczaj jest on obszyty żółtym kolorem. Ponieważ transmisja odbywa się tylko jednym kanałem, jakość obrazu jest na niskim poziomie.
D-Sub15:
Złącze VGA to 15-pinowe złącze służące do przesyłania obrazu w sposób analogowy. Nazywany jest również DSub15 i jest często spotykany w notebookach i komputerach PC. W porównaniu z innymi złączami analogowymi oferuje dobrą jakość obrazu. Może być przykręcony do urządzenia wejściowego lub wyjściowego i może być dostosowany do YUV przy odpowiedniej konfiguracji.
RS232:
Interfejs RS232 może być używany do sterowania lub zarządzania projektorem.
Mini Jack:
Za pomocą jednopinowego Mini Jack można przesyłać monofoniczne sygnały audio, za pomocą dwupinowego stereo sygnały audio, a za pomocą trzypinowego stereo sygnały audio i dane obrazu.
Scart:
Scart to złącze, które można wykorzystać do przesyłania analogowych sygnałów audio i wideo. Jest on kompatybilny z innymi złączami analogowymi, takimi jak RCA czy S-Video.
ARC:
Kanał zwrotny audio, zwany również ARC lub audio return channel, został wprowadzony wraz z wersją HDMI 1.4 w celu zmniejszenia ilości okablowania pomiędzy komponentami HDMI. Kanał zwrotny audio biegnie przez istniejący kabel HDMI. Dlatego nie trzeba już podłączać dodatkowego kabla dla dźwięku. Oba urządzenia muszą jednak obsługiwać ARC. Wszystkie formaty plików audio, które są również przesyłane przez interfejs SPDIF, mogą być przesyłane przez kanał zwrotny audio. Należą do nich Dolby Digital, Digital Theatre Sound i PCM audio. Przykładowo, połączenie pomiędzy telewizorem (w tym odbiornikiem) a amplitunerem AV może być wykonane za pomocą kabla HDMI. Dźwięk z telewizora jest przekazywany za pomocą kabla HDMI. Wcześniej dla sygnałów audio wymagany był dodatkowy kabel cyfrowy (koncentryczny lub Tos-Link).
- Produkty
- Projektor
- Projektory
- Projektory wg marki
- Projektory wg zakresu zastosowania
- Projektory biznesowe
- Projektory mobilne
- Projektory krótkodystansowe
- Projektory HD/Kino domowe
- Wysokiej klasy projektor do kina domowego
- Projektory 4K
- Projektory Full HD
- Projektory 3D
- Projektory Pico
- Projektory dla edukacji
- Projektory bezprzewodowe
- Projektor do gier
- Projektory do wydarzeń sportowych
- Projektor do jasnych pomieszczeń
- Projektory laserowe TV
- Projektory dla początkujących
- Projektory HD
- Projektory instalacyjne
- Projektory laserowe
- Ciche projektory
- Projektory Smart Home
- Lampy do projektorów
- Akcesoria do projektorów
- Ekrany projekcyjne
- Wyświetlacze
- Monitory dotykowe
- Monitory
- LED Walls
- Łączność
- Systemy uchwytów
- Systemy videokonferencyjne
- Zestawy słuchawkowe
- Wizualizery
- Audio
- Tablice i meble
- Akcesoria
- Projektor
- Rozwiązania
- Nasze usługi
- Doradca i aktualności
- Konsultacja
Duży obraz, duże wrażenia: projektory kina domowego dla fanów filmów
Projektor kina domowego przekształca dom w prawdziwe kino. Dzięki imponującemu rozmiarowi obrazu tworzy urzekającą atmosferę, której nie mogą zaoferować konwencjonalne telewizory. Niezależnie od tego, czy jest to film akcji, czy maraton seriali - projektor przenosi intensywność i magię kina bezpośrednio do salonu, piwnicy lub ogrodu. Dzięki projektorowi kina domowego każdy wieczór filmowy staje się atrakcją, która gromadzi przyjaciół i rodzinę. Przenieś kinowe wrażenia do zacisza własnego domu.
Rozdzielczości projektorów: Jak najlepiej wykorzystać możliwości kina domowego
Rozdzielczość projektora do kina domowego odgrywa decydującą rolę w wrażeniach z oglądania, ponieważ decyduje o ostrości i szczegółowości obrazu. Im wyższa rozdzielczość, tym filmy i seriale wyglądają wyraźniej i bardziej realistycznie, zwłaszcza na większych ekranach. Jednak nie każda rozdzielczość jest idealna dla każdego rozmiaru pomieszczenia i przekątnej ekranu. Oto przegląd najpopularniejszych rozdzielczości i ich idealnych obszarów zastosowań.
Porównanie technologii projektorów: odpowiedni projektor do kina domowego
Przy zakupie projektora do kina domowego należy wziąć pod uwagę różne technologie, które wpływają na jakość obrazu i wrażenia z oglądania.
Projektory DLP oferują wyższy współczynnik kontrastu i płynne ruchy, co przekłada się na imponujące obrazy z głęboką czernią i wyraźnymi szczegółami. Dzięki temu idealnie nadają się do filmów i gier w kinie domowym. Pomimo niższej mocy świetlnej, oferują one intensywne wrażenia wizualne w ciemnych pomieszczeniach.
Projektory LCD charakteryzują się bogatymi i żywymi kolorami oraz dobrymi wartościami jasności. Dzięki wysokiej mocy świetlnej w ANSI lumenach, projektory LCD są idealne do projekcji w jasnych pomieszczeniach.
Projektory LED wykorzystują diody elektroluminescencyjne do generowania światła. Projektory te są znane ze swoich kompaktowych rozmiarów, niskiego wytwarzania ciepła i energooszczędnej pracy. Projektory LED oferują długą żywotność i są łatwe w utrzymaniu, ale nie osiągają takiej samej jasności jak projektory laserowe.
Projektory laserowe wykorzystują diody laserowe jako źródło światła. Technologia ta charakteryzuje się wyjątkowo długą żywotnością i stałą jasnością. Projektory laserowe zapewniają również lepszą paletę kolorów i oferują większą wydajność energetyczną.
Lampy UHP są najczęściej stosowanym źródłem światła ze względu na łatwość wymiany i niskie koszty zakupu. Mają one jednak ograniczoną żywotność wynoszącą około 3000 do 10 000 godzin i z czasem tracą jasność i intensywność kolorów.
Projektor czy telewizor dla maksymalnych wrażeń kinowych?
Projektor jest nie do pobicia, jeśli chodzi o prawdziwe wrażenia kinowe w domu: W połączeniu z odpowiednim ekranem i dobrym systemem dźwiękowym tworzy atmosferę, która sprawia, że filmy i seriale są tak wciągające, jak telewizor - nawet w dużych formatach - nie może osiągnąć. Projekcja na dużym ekranie i prawdziwa kinowa atmosfera zamienią Twój salon w kino domowe!
Idealne pomieszczenie na kino domowe
Podczas planowania kina domowego istnieje wiele pomieszczeń, w których można skonfigurować system. Każda z tych opcji ma określone wymagania dotyczące projektora.
Idealna odległość projekcji
Skorzystaj z naszego kalkulatora powierzchni projekcyjnej, aby określić idealną odległość między ekranem a projektorem. Oblicza on optymalną odległość dla wyraźnego, pozbawionego zniekształceń obrazu w oparciu o rozmiar ekranu i specyfikacje projektora.